re-lecture du bijou ancien : plus blanc que blanc ….
Amy TAVERN, Anya KIVARKIS, Constanze SCHREIBER, Lin CHEUNG, Uli RAPP …… Nouveau regard -de femme?- sur ce qui faisait la fierté des coffrets à bijoux d’antan : camées, chevalières, broches à noeud-noeud, rangs de perles, breloques zé pendeloques …. le tout passé au « ripolin », blanchi, comme on blanchi l’argent, pour lui donner une nouvelle vie, une nouvelle « honorabilité », une nouvelle « virginité », laquelle virginité ne peut se traduire « que » par du blanc ….. un monde qui semble neutre, à la Martin Margiela, tout blanc, tout « propre », comme une nouvelle page blanche sur laquelle tout peut s’écrire, s’inventer, s’imaginer …..
Martin Margiela bague ‘structure’ – 2008- la pierre n’est plus qu’un souvenir… comme sur ces bagues de « Ufo Products » Acrylic Cube Diamond Rings
Amy TAVERN (US) – My most recent body of work chronicles my interest in graffiti and historical jewelry. I find graffiti’s colors, patterns, and symbols, as well as the sense of rebellion and history it conveys, to be fascinating. I am also captivated by layered and chipped paint, rust, and other forms of architectural decay often found alongside graffiti. My experiments with spray paint on metal are direct results of these interests. For this current series I also turned to antiquated styles of jewelry from the Renaissance and Victorian eras, among others, for design inspiration. I wanted to create thought-provoking jewelry by combining the refined with the urban. This body of work is a conclusion to all of these experiments as applied to traditional forms of jewelry like the necklace, the earring, and the brooch.
website : http://www.klimt02.net/jewellers/index.php?item_id=10449
http://amytavern.com/
Amy Tavern – necklace, sterling silver, spray paint- 2009 — earrings ,untitled, sterling silver, spray paint – 2009
Anya KIVARKIS (US) creates jewelry that embraces Victorian style ornamentation while eschewing its historical context. Her work is full of dripping, deformed pieces that seem antique-yet-contemporary, mangled-yet-exquisite.
Les créations de l’américaine Anya Kivarkis font le lien, entre période ancienne – principalement de style Victorien – et contemporaine. Ses pièces détournent les images du luxe et de la joaillerie pour n’en laisser paraitre que l’illusion ; les pierres précieuses sont ici réduites à leur seule forme. Son travail est présenté pour la première fois en France à l’exposition « l’Education sentimentale » à l’espace Solidor, Cagnes-sur-mer. (voir la TRES intéressante présentation de l’expo faite par Christian Alandete, que je cite dans l’article présentation de l’exposition « l’Education sentimentale »)
Anya KIVARKIS – brooch ‘Gilles legare sketch’ 2006 – silver, enamel … – Untitled #4 brooch from the ‘Blind Spot series’ 2007 – silver, enamel
Constanze SCHREIBER (DE) – « Nearly all of my works are inspired by antique jewellery pieces. At this moment (2006) I focus mainly on pieces out of the 19th and early 20th century. Their beauty and power fascinate me and I am intreged by their symbolic meanings.The symbolic meanings make the pieces so powerfull for me. They had a function in their time. By saying this I think of the protective amulets or the memento mori pieces, that remainded the wearer of his or her mortality. The symbols keept their meanings through the centurys. I believe that there is a crutial truth in the symbols and archetypes of the past that still is valid today. I see them as attempts of the human beeing to give a form to essencial themes as love, live and death. In my works I am searching for a contemporary continuation of traditional jewellery pieces. » (Klimt02.net)
website : www.constanzeschreiber.com
Constanze Schreiber necklace ‘renske’ 2009 silver, copper, gold, silk– necklace ‘Elisabeth’ 2005 – fur, silver, lead (fourrure utilisée : astrakan = agneau mort-né. Un hasard ?)
Lin CHEUNG (UK) – Les bijoux de la britannique Lin Cheung s’inscrivent dans une réflexion sur les relations que chacun entretient avec ses bijoux. En s’appuyant sur des standards anciens, elle parvient à créer des bijoux nouveaux : une boucle d’oreille en forme de perle dorée ou un pendentif en forme de coeur sont par exemple laissés dans leurs écrins ouverts pour transformer le tout, écrin+pendentif, en broches. Et les titres donnésà ses bijoux parlent bien de 2ème vie : « wear again », »hidden value », ….
« The focus for my making is about communicating an observation from the ordinary and extraordinary life around us. It analyses our relationships with each other and our relationships with the meaningful objects we own and use in our daily lives. It also questions the subject of jewellery, teasing out our relationships with it: what we wear and why we wear it. The ‘unique value’ associated with jewellery, be it intrinsic, inherent, perceived or added to jewellery through the owning and wearing of it informs my recent work and is the basis for further research. From these lines of enquiry, I begin to shape ideas into wearable and usable pieces with renewed meaning. » About the ‘Hidden value’ serie (2006) : « Lockets are symbols of sentimental value, often containing a photograph or a lock of hair from a loved one. Whether a locket is full or empty, the perception of preciousness is in the concept of the locket itself : believing that it should contain something of value. Whether the lockets of this necklace are full or empty is of no consequence to the final meaning, either way, the value remains hidden.«
website : http://www.lincheung.co.uk/main.htm
Lin Cheung – « wear again » brooches –
Uli RAPP – multi-chains necklace, screenprinted textile with rubber backing – 2009
Uli RAPP – Amsterdam based artist, Uli Rapp has created some contemporary jewelry by screenprinting onto fabric and rubber. Her inspiration comes from classic 16th century designs. She also designs fabric using old and new printing techniques.
c’est la mort du « bling-bling » ! même les chaines d’or ne sont plus qu’une « impression », et sur plastique de surcroît !